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  1. Morphosyntaktische Variation in Verbalkomplexen des Verbs lassen und der Modalverben im Infinitiv II
    : eine Analyse aus der Perspektive von Zentrum und Peripherie = Morphosyntactic Variation of lassen and modal Verbs in Verb Clusters with the Infinitve Perfect : an analysis from the perspective of center and periphery
    Autor*in: Dovalil, Vít
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Universität, Freiburg

    Abstract: This paper deals with a morphosyntactic variable of German verb clusters containing a full verb and an infinitive perfect of the verb lassen or of modal verbs (gelassen haben, gekonnt haben). The corpus-based analysis draws upon the concept... mehr

     

    Abstract: This paper deals with a morphosyntactic variable of German verb clusters containing a full verb and an infinitive perfect of the verb lassen or of modal verbs (gelassen haben, gekonnt haben). The corpus-based analysis draws upon the concept of center and periphery as it was developed by the Prague School. The main research question underpinning the synchronic analysis concentrates on the use of the IPP (infinitivus pro participio equivalent to the German term Ersatzinfinitiv) and the word order of the auxiliary verb within the cluster. In total, there is empirical evidence for four variants in which this variable is realized. Two of them fully correspond to the system of German infinitive constructions (full verb + gelassen/gekonnt haben, or haben + full verb + IPP lassen/können). However, these systemic constructions are used (much) less frequently in contemporary written German than the other two constructions (past participle of full verb + haben + lassen/können, or full verb + haben lassen/können). Whereas the former ones can be counted to the center of the German infinitive system from the structural point of view, the latter ones are classified as peripheral, because they are not derivable from the rules of this system. In spite of that, the paper explores one of identifiable epicenters within the periphery of the system, arguing with the highest frequency and further regularities of the third type of the construction (past particple of full verb + haben + lassen/können). The structural analysis takes the functional equivalency of subordinate clauses and the corresponding infinitive constructions into consideration. This contributes to better clarification of both morphology and word order of the elements creating the analyzed verb clusters

     

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Deutsch; Verb; Modalverb; Infinitiv; Grammatik
    Weitere Schlagworte: Linguistics and Language; Developmental and Educational Psychology; Language and Linguistics; (local)article
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Zeitschrift für germanistische Linguistik. - 46, 1 (2018) , 102-134, ISSN: 1613-0626

  2. Grammatik der Narration
    Autor*in: Zeman, Sonja
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Universität Augsburg, Augsburg ; Walter de Gruyter, Berlin

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Zeitschrift für germanistische Linguistik, 48, 3, S. 457-494
    Schlagworte: Erzähltechnik; Narrativität; Deutsch; Erzähltheorie; Erzählen; Grammatik; Englisch
    Weitere Schlagworte: Linguistics and Language; Developmental and Educational Psychology; Language and Linguistics
    Umfang: Online-Ressource
  3. Narrativität als linguistische Kategorie: Schlaglichter auf ein sprachliches Grundkonzept
    Autor*in: Zeman, Sonja
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Universität Augsburg, Augsburg ; Walter de Gruyter, Berlin

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Zeitschrift für germanistische Linguistik, 48, 3, S. 447-456
    Schlagworte: Narrativität; Erzähltechnik; Erzählen; Erzähltheorie; Deutsch; Literatur; Erzählforschung
    Weitere Schlagworte: Linguistics and Language; Developmental and Educational Psychology; Language and Linguistics
    Umfang: Online-Ressource
  4. Historische Mündlichkeit: empirische Erörterung einer theoretischen Problemlage
    Autor*in: Zeman, Sonja
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Universität Augsburg, Augsburg ; Walter de Gruyter, Berlin

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Zeitschrift für germanistische Linguistik, 41, 3, S. 377-412
    Schlagworte: Mündlichkeit; Mündliche Prüfung; Mündliche Kommunikation; Mündliche Überlieferung; Gesprochene Sprache; Deutsch; Schriftlichkeit
    Weitere Schlagworte: Linguistics and Language; Developmental and Educational Psychology; Language and Linguistics
    Umfang: Online-Ressource
  5. Formen, Konzepte und Faktoren der Sprachveränderung
    Autor*in: Elsen, Hilke
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Universität Augsburg, Augsburg ; Walter de Gruyter GmbH

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Zeitschrift für Germanistische Linguistik, 29, 1, S. 1-22
    Schlagworte: Sprachwandel; Suffix; Umlaut; Sprachökonomie; Grammatikalisation
    Weitere Schlagworte: Linguistics and Language; Developmental and Educational Psychology; Language and Linguistics
    Umfang: Online-Ressource