Ergebnisse für *

Es wurden 19 Ergebnisse gefunden.

Zeige Ergebnisse 1 bis 19 von 19.

Sortieren

  1. Categorical recognition vs processing through imagination in fictional (literary) and nonfictional (historiographical) text understanding
    Erschienen: 2004

    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BDSL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Druck
    Übergeordneter Titel: In: SPIEL; Berlin ; Bern ; Bruxelles ; New York ; Oxford ; Warszawa ; Wien : Peter Lang, 1982-; 21, 2002, H. 1, S. 122-138; 23 cm
    Schlagworte: Textverstehen; Literatur; Geschichtsschreibung
  2. Worlds in worlds
    assigning inferences to subdomains
    Autor*in: Bailin, Alan
    Erschienen: 2004

    Hessisches BibliotheksInformationsSystem HeBIS
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BDSL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Druck
    Übergeordneter Titel: In: Journal of literary semantics; Berlin [u.a.] : Mouton De Gruyter, 1972-; 33, 2004, H. 2, S. 93-109
    Schlagworte: Textverstehen
  3. Hermeneutik heute? – Ein Call der Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik zur Krise des Textverstehens

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Habscheid, Stephan (Verfasser); Spieß, Constanze (Verfasser); Werber, Niels (Verfasser)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    ISSN: 2365-953X
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik; Cham, Switzerland : Springer International Publishing, 1970-
    Schlagworte: Hermeneutik; Literaturwissenschaft; Linguistik; Textverstehen; Germanistik
    Weitere Schlagworte: (lcsh)Literature.; (lcsh)Literature--Philosophy.; (lcsh)Linguistics.; (lcsh)Philology.; Literature, general.; Linguistics, general.; Language and Literature.; Literary Theory.
    Umfang: Online-Ressource, online resource.
  4. [Rezension zu:] Eckkrammer, Eva Martha (2016): Medizin für den Laien: Vom Pesttraktat zum digitalen Ratgebertext. Berlin: Frank & Timme Verlag für wissenschaftliche Literatur, ISBN 978–3–8659–6312–3, 1312 S.

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Aussiger Beiträge; Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Filozofická fakulta, [2007]-; Online-Ressource
    Schlagworte: Medizin; Fachsprache; Textverstehen; Rezension
    Weitere Schlagworte: Medizinische Fachsprache
    Umfang: Online-Ressource
  5. Text und Verstehen : zur Systematisierung der Begriffe der Textverständlichkeitsforschung ; Text and comprehension : on the systematization of concepts for researching text comprehension
    Erschienen: 2012

    The aim of this article is to systematize selected existing definitions of texts and, from the perspective of research into text comprehension, to compare and contextualize the most frequent concepts applied in the field. These concepts are used in... mehr

     

    The aim of this article is to systematize selected existing definitions of texts and, from the perspective of research into text comprehension, to compare and contextualize the most frequent concepts applied in the field. These concepts are used in the description of the basic phases and aspects of the text comprehension process; they may be divided into three groups depending on whether they denote the comprehension process itself, the results of this process, or the properties of text. This division should not be viewed as an immutable set of concepts, but rather as a starting point for research into issues of text comprehension and comprehensibility.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Text; Textverstehen
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  6. Age-related changes in predictive capacity versus internal model adaptability: electrophysiological evidence that individual differences outweigh effects of age

    Hierarchical predictive coding has been identified as a possible unifying principle of brain function, and recent work in cognitive neuroscience has examined how it may be affected by age–related changes. Using language comprehension as a test case,... mehr

     

    Hierarchical predictive coding has been identified as a possible unifying principle of brain function, and recent work in cognitive neuroscience has examined how it may be affected by age–related changes. Using language comprehension as a test case, the present study aimed to dissociate age-related changes in prediction generation versus internal model adaptation following a prediction error. Event-related brain potentials (ERPs) were measured in a group of older adults (60–81 years; n = 40) as they read sentences of the form “The opposite of black is white/yellow/nice.” Replicating previous work in young adults, results showed a target-related P300 for the expected antonym (“white”; an effect assumed to reflect a prediction match), and a graded N400 effect for the two incongruous conditions (i.e. a larger N400 amplitude for the incongruous continuation not related to the expected antonym, “nice,” versus the incongruous associated condition, “yellow”). These effects were followed by a late positivity, again with a larger amplitude in the incongruous non-associated versus incongruous associated condition. Analyses using linear mixed-effects models showed that the target-related P300 effect and the N400 effect for the incongruous non-associated condition were both modulated by age, thus suggesting that age-related changes affect both prediction generation and model adaptation. However, effects of age were outweighed by the interindividual variability of ERP responses, as reflected in the high proportion of variance captured by the inclusion of by-condition random slopes for participants and items. We thus argue that – at both a neurophysiological and a functional level – the notion of general differences between language processing in young and older adults may only be of limited use, and that future research should seek to better understand the causes of interindividual variability in the ERP responses of older adults and its relation to cognitive performance.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Neurolinguistik; Textverstehen; Psycholinguistik; Sprachverarbeitung; Kognitive Linguistik
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  7. Comprehension demands modulate re-reading, but not first-pass reading behavior

    Several studies have examined effects of explicit task demands on eye movements in reading. However, there is relatively little prior research investigating the influence of implicit processing demands. In this study, processing demands were... mehr

     

    Several studies have examined effects of explicit task demands on eye movements in reading. However, there is relatively little prior research investigating the influence of implicit processing demands. In this study, processing demands were manipulated by means of a between-subject manipulation of comprehension question difficulty. Consistent with previous results from Wotschack and Kliegl, the question difficulty manipulation influenced the probability of regressing from late in sentences and re-reading earlier regions; readers who expected difficult comprehension questions were more likely to re-read. However, this manipulation had no reliable influence on eye movements during first-pass reading of earlier sentence regions. Moreover, for the subset of sentences that contained a plausibility manipulation, the disruption induced by implausibility was not modulated by the question manipulation. We interpret these results as suggesting that comprehension demands influence reading behavior primarily by modulating a criterion for comprehension that readers apply after completing first-pass processing.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Psycholinguistik; Experimentelle Psychologie; Augenfolgebewegung; Textverstehen; Leseverstehen
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  8. Sentence-level effects of literary genre: behavioral and electrophysiological evidence
    Erschienen: 2024
    Verlag:  Lausanne : Frontiers Media S.A. ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)

    The current study used event-related brain potentials (ERPs) and behavioral measures to examine effects of genre awareness on sentence processing and evaluation. We hypothesized that genre awareness modulates effects of genre-typical manipulations.... mehr

     

    The current study used event-related brain potentials (ERPs) and behavioral measures to examine effects of genre awareness on sentence processing and evaluation. We hypothesized that genre awareness modulates effects of genre-typical manipulations. We manipulated instructions between participants, either specifying a genre (poetry) or not (neutral). Sentences contained genre-typical variations of semantic congruency (congruent/incongruent) and morpho-phonological features (archaic/contemporary inflections). Offline ratings of meaningfulness (n = 64/group) showed higher average ratings for semantically incongruent sentences in the poetry vs. neutral condition. ERPs during sentence reading (n = 24/group; RSVP presentation at a fixed per-constituent rate; probe task) showed a left-lateralized N400-like effect for contemporary vs. archaic inflections. Semantic congruency elicited a bilateral posterior N400 effect for incongruent vs. congruent continuations followed by a centro-parietal positivity (P600). While N400 amplitudes were insensitive to the genre, the latency of the P600 was delayed by the poetry instruction. From these results, we conclude that during real-time sentence comprehension, readers are sensitive to subtle morphological manipulations and the implicit prosodic differences that accompany them. By contrast, genre awareness affects later stages of comprehension.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Literaturgattung; Ereigniskorreliertes Potenzial; Textverarbeitung; Textverstehen; Lyrik / Lyrik; Prosodie; Sprachverarbeitung; Elektrophysiologie
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  9. Text type attribution modulates pre-stimulus alpha power in sentence reading
    Erschienen: 2024
    Verlag:  Amsterdam : Elsevier ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung]

    Prior knowledge and context-specific expectations influence the perception of sensory events, e.g., speech, as well as complex higher-order cognitive operations like text reading. Here, we focused on pre-stimulus neural activity during sentence... mehr

     

    Prior knowledge and context-specific expectations influence the perception of sensory events, e.g., speech, as well as complex higher-order cognitive operations like text reading. Here, we focused on pre-stimulus neural activity during sentence reading to examine text type-dependent attentional bias in anticipation of written stimuli, capitalizing on the functional relevance of brain oscillations in the alpha (8–12 Hz) frequency range. Two sex- and age-matched groups of participants (n = 24 each) read identical sentences on a screen at a fixed per-constituent presentation rate while their electroencephalogram was recorded; the groups were differentially instructed to read “sentences” (genre-neutral condition) or “verses from poems” (poetry condition). Relative alpha power (pre-cue vs. post-cue) in pre-stimulus time windows was greater in the poetry condition than in the genre-neutral condition. This finding constitutes initial evidence for genre-specific cognitive adjustments that precede processing proper, and potentially links current theories of discourse comprehension to current theories of brain function.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Textsorte; Textverstehen; Studie; Lyrik / Lyrik; Hirnfunktion
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  10. "Niessbrauch an einem Inbegriff von Sachen" - wie versteht der juristische Laie den Wortschatz des BGB?
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Mannheim : Institut für Deutsche Sprache

  11. Wie Schüler kurze Geschichten verstehen und was daraus zu folgern ist
    Erschienen: 2016

    Wie Schüler kurze Geschichten verstehen und was daraus zu folgern ist mehr

     

    Wie Schüler kurze Geschichten verstehen und was daraus zu folgern ist

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Deutschunterricht; Literaturunterricht; Grundschule; Textverstehen; Textanalyse; Literatur
    Lizenz:

    www.uni-augsburg.de/de/organisation/bibliothek/publizieren-zitieren-archivieren/publiz/ ; Deutsches Urheberrecht ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  12. Eigene Erfahrungswelt als Deutungsfolie: Ein literaturdidaktisches Problem
    Erschienen: 2016

    Nach verbreiteter Auffassung entführt Literatur den Leser aus seiner vertrauten Umwelt in irreale, imaginäre Welten und läßt ihn so das Hier und Jetzt des allzuoft als beengt empfundenen eigenen Lebens vergessen. Der Didaktik freilich ist eine solche... mehr

     

    Nach verbreiteter Auffassung entführt Literatur den Leser aus seiner vertrauten Umwelt in irreale, imaginäre Welten und läßt ihn so das Hier und Jetzt des allzuoft als beengt empfundenen eigenen Lebens vergessen. Der Didaktik freilich ist eine solche literarische Flucht aus der Alltagswelt verdächtig, was bis zu Zweifeln am Sinn von Literaturunterricht überhaupt geführt hat: Baut Dichtung nicht eine Scheinwelt auf, vernebelt sie nicht den Blick für die realen Lebensumstände, auf deren Bewältigung Unterricht doch ausgerichtet sein sollte? Manche literaturdidaktische Argumentation, auch viele bemühte Rechtfertigungen des Literaturunterrichts scheinen von solchem Unbehagen geprägt zu sein.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Deutschunterricht; Literaturunterricht; Lebenswelt; Textverstehen; Schüler
    Lizenz:

    www.uni-augsburg.de/de/organisation/bibliothek/publizieren-zitieren-archivieren/publiz/ ; Deutsches Urheberrecht ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  13. Textverständlichkeit und Textvereinfachung im deutschsprachigen Fachunterricht (DFU)
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Ismaning : Hueber

  14. Kommunikative Kompetenz und Identitätsentwicklung : Rezeption von Werbetexten in der Sekundarstufe I ; Komunikativní kompetence a vývoj identity : recepce reklamních textů na střední škole ; Communicative competence and identity development : printed advertising in German lessons
    Autor*in: Schaub, Julia
    Erschienen: 2009

    Mohou mít pragmatické texty vliv na vývoj nestabilní osobnosti dospívajících? Tento článek se snaží zhodnotit, jakou úlohu hraje tištěná reklama, zaměřená na cílovou skupinu mladistvých, jak při hledání jejich vlastní identity, tak při vytváření... mehr

     

    Mohou mít pragmatické texty vliv na vývoj nestabilní osobnosti dospívajících? Tento článek se snaží zhodnotit, jakou úlohu hraje tištěná reklama, zaměřená na cílovou skupinu mladistvých, jak při hledání jejich vlastní identity, tak při vytváření komunikativní kompetence v rámci výuky německého jazyka. Dále jsou prezentovány důsledky, které to má pro práci s odbornými texty ve školní výuce němčiny. ; Can pragmatic texts influence the identity development of adolescents with an unstable personality? This article attempts to measure the value of printed advertising targeting young people, not only in terms of their search for their own identity but also for the essential training of communicative competence within German lessons. Consequences concerning the use of non-fictional texts in school German lessons will be presented.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Werbung; Jugendsprache; Sprachverhalten; Textverstehen; Deutsch
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  15. Zur Problematik der Konnektoren im Satz und im Text aus der Perspektive der Textverständlichkeit ; On the issue of connectors and text from the perspective of text comprehensibility
    Erschienen: 2013

    Linguistic analyses have shown that connectors perform various functions: besides connecting separate clauses, clauses within clause complexes, and other parts of a text, they can also play a major role in text comprehensibility. However, further... mehr

     

    Linguistic analyses have shown that connectors perform various functions: besides connecting separate clauses, clauses within clause complexes, and other parts of a text, they can also play a major role in text comprehensibility. However, further examination of this issue requires a more precise delineation of the term "connector", which is understood in various ways. The article presents these various conceptions in tabular form and carries out a comparison. The author then moves on to examine how connectors can affect (or increase) the comprehensibility of a text. Here too it is difficult to reach clear conclusions, as various authors approach the issue from various perspectives. In order to present the full variety of connectors, the various approaches to connectors and their optimizing function are formulated as arguments in favour and against, which are summarized, compared and evaluated.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Logische Partikel; Text; Satz; Textverstehen; Deutsch
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  16. Aspekte des Fachtextverstehens im Deutschen bei Studenten mit Legasthenie ; Aspects of understanding technical texts in German in working with students with specific learning disorders
    Erschienen: 2014

    This article deals with the topic of dyslexia in adults and its consequences for learning German during university studies; the author explores the extent to which an optimized German text influences understanding. The results of research on dyslexia... mehr

     

    This article deals with the topic of dyslexia in adults and its consequences for learning German during university studies; the author explores the extent to which an optimized German text influences understanding. The results of research on dyslexia and psycholinguistic research on text understanding show that depending on the text structure and the simplicity of the linguistic means used, different levels of text understanding may be expected. The main tool of the research is text optimization based on a practical application of the "Hamburg concept of understandability", involving four text properties which make the text understandable to different extents.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Legasthenie; Textverstehen; Deutsch
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  17. Woran Übersetzer/innen auch denken sollten : zur Verständlichkeit beim Übersetzen am Beispiel eines Sachbuchs für Kinder
    Erschienen: 2020

    Translation is a complex activity which does not involve merely the translation of the given text from the source language to the target one, but also means observing many other aspects which need to be preserved in translation. What is more, every... mehr

     

    Translation is a complex activity which does not involve merely the translation of the given text from the source language to the target one, but also means observing many other aspects which need to be preserved in translation. What is more, every type of text has different requirements, depending on stylistic norms, cultural aspects etc. This paper focuses on popular science literature for children. In this area, the precision of the translation is not the sole criterion, but also the degree of equivalence in the comprehension of the source and target language texts plays a substantial role. Taking the example of a popular science book entitled "Tiere im Hohen Norden" by Hensel and Thiemeyer (1994) and its translation into Czech entitled "Severská zvířata", based on Göpferich's dimensions of comprehension, it is examined how the comprehension is preserved in the process of translation. Furthermore, it explores how and where modifications occur and their impact on the resulting translation.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430); Ostindoeuropäische und keltische Sprachen (491)
    Schlagworte: Kindersachbuch; Deutsch; Übersetzung; Tschechisch; Textverstehen
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  18. Zur Förderung der akademischen Textkompetenz in der Ausbildung der DaF-Lehrkräfte

    Das Ziel dieses Artikels ist es aufzuzeigen, wie die akademische Textkompetenz von angehenden DaF-Lehrkräften in der Türkei im Rahmen des Grundstudiums gefördert werden kann. Anknüpfend an das Unterrichtsprinzip der Prozessorientierung und den... mehr

     

    Das Ziel dieses Artikels ist es aufzuzeigen, wie die akademische Textkompetenz von angehenden DaF-Lehrkräften in der Türkei im Rahmen des Grundstudiums gefördert werden kann. Anknüpfend an das Unterrichtsprinzip der Prozessorientierung und den Prozeduren des 3-Phasen-Modells zur Förderung der Textkompetenz von Schmölzer-Eibinger (2007) werden unterschiedliche unterrichtspraktische Beispiele präsentiert, die von den Forscherinnen dieser Arbeit, mit dem Ziel zur integrativen und prozessorientierten Förderung der akademischen Textkompetenz von angehenden DaF-Lehrkräften im Rahmen des Wahlfaches "Akademisches Deutsch" des aktuellen Curriculums der Deutschlehrerausbildung entwickelt wurden. Mit dem Einsatz der präsentierten Unterrichtsbeispiele wird ein Mechanismus der Textarbeit in Gang gesetzt, durch die jene kognitiven Prozesse angeregt und intensiviert werden, die im Umgang mit Texten besonders produktivitätssteigernd und lernwirksam sind. Um die Studierenden der Deutschlehrerausbildung gezielt auf die fachlichen Inhalte des Grundstudiums vorbereiten zu können, gilt es, ihnen das 'Know-How' der Textproduktion durch das gezielte Einbringen von didaktisch begründeten Unterrichtseinheiten in die universitäre Unterrichtspraxis verfügbar zu machen. ; The purpose of this study is to demonstrate how the academic German text competence of pre-service German teachers being trained in universities can be developed with a process-oriented learning environment where the content of the teaching program, they are subject to, is integrated. Within this context, in this study, a detailed explanation will be provided as to how the practices with regard to the development of this key skill which is of great importance for learning success can be integrated and applied in the "Academic German" elective course in current German Teaching Program. This study presents a variety of samples that are designed for the purpose of developing the academic text competence of pre-service German teachers based on the principle of ...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Schlagworte: Deutsch; Fremdsprache; Lehrerbildung; Textverstehen; Textproduktion; Wissenschaftssprache
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  19. Zur Entwicklung der Paraphrasierungs- und Zusammenfassungskompetenz bei Studierenden : ausgewählte Aspekte der Arbeit mit Fachtexten ; The development of students' competence in paraphrasing and summarizing texts: selected aspects of working with specialist texts
    Erschienen: 2018

    Some students evidently find it difficult to paraphrase the content of a text (particularly a specialist or professional text) after reading it. This inability may have a negative impact on their performance when writing Bachelor theses or when... mehr

     

    Some students evidently find it difficult to paraphrase the content of a text (particularly a specialist or professional text) after reading it. This inability may have a negative impact on their performance when writing Bachelor theses or when studying in general. This paper therefore addresses the question of how to help students of German develop the important competency of paraphrasing and summarizing the content of texts. The starting point was a small-scale research project conducted among students at the Department of German Studies, Faculty of Arts, University of Ostrava; the results of the research were analyzed to identify the main problems encountered by students when carrying out these tasks. This analysis forms the basis for an overview of strategies and methods which can be practised by students when paraphrasing and summarizing the content of texts. The article systematizes the key processes and operations for paraphrasing and summarizing with reference to the theoretical literature. The article seeks to contribute to the discussion of a broad range of methods that can be used to help improve the quality of foreign language studies and the study of specialist and professional language

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400); Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Sachtext; Fachsprache; Textverstehen; Paraphrase; Zusammenfassung; Fremdsprachenunterricht
    Lizenz:

    publikationen.ub.uni-frankfurt.de/home/index/help ; info:eu-repo/semantics/openAccess