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  1. Mündliches Erzählen
    Verfahren narrativer Rekonstruktion im Gespräch
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  De Gruyter, Berlin

    This volume offers ready access to Elisabeth Gülich’s individual publications and provides an overview of a range of interdisciplinary perspectives on oral narrative, including storytelling in conversation and in doctor-patient discourse,... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
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    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    Initiative E-Books.NRW
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    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
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    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
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    Universitätsbibliothek Freiburg
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    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
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    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Heidenheim, Bibliothek
    e-Book De Gruyter
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    Bibliothek LIV HN Sontheim
    DeGruyter Oldenbourg E-Book
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    Bibliothek LIV HN Sontheim
    DeGruyter Oldenbourg E-Book
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    Universitätsbibliothek Hildesheim
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Campus Horb, Bibliothek
    eBook De Gruyter
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    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
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    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook de Gruyter
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    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Lörrach, Zentralbibliothek
    eBook DeGruyter
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mannheim, Bibliothek
    eBook de Gruyter
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    Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek
    bestellt
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mosbach, Bibliothek
    E-Books DeGruyter
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    Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen, Bibliothek Nürtingen
    eBook DeGruyter
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    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
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    Hochschulbibliothek Pforzheim, Bereichsbibliothek Technik und Wirtschaft
    eBook de Gruyter
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg, Bibliothek
    E-Book deGruyter
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    Universitätsbibliothek Rostock
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    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
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    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Bibliothek
    eBook De Gruyter
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    Hochschule der Medien, Bibliothek Standort Nobelstr.
    eBook DeGruyter
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Villingen-Schwenningen, Bibliothek
    deGruyter EBS
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
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    This volume offers ready access to Elisabeth Gülich’s individual publications and provides an overview of a range of interdisciplinary perspectives on oral narrative, including storytelling in conversation and in doctor-patient discourse, verbalization of the “unsayable,” repetitive telling of the same story, and the description of linguistic techniques for the treatment of anxiety and seizure disorder.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Leibniz-Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek
    Beteiligt: Pfänder, Stefan (HerausgeberIn); Scheidt, Carl Eduard (HerausgeberIn); Schumann, Elke (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch; Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110685664; 9783110685756
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Narratologia ; Band 71
    Schlagworte: LITERARY CRITICISM / General
    Umfang: 1 Online-Ressource (XII, 532 Seiten), Illustrationen, Diagramme
  2. Positioning shifts from told self to performative self in psychotherapy
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Lausanne : Frontiers Media S.A.

    According to Positioning Theory, participants in narrative interaction can position themselves on a representational level concerning the autobiographical, told self, and a performative level concerning the interactive and emotional self of the... mehr

     

    According to Positioning Theory, participants in narrative interaction can position themselves on a representational level concerning the autobiographical, told self, and a performative level concerning the interactive and emotional self of the tellers. The performative self is usually much harder to pin down, because it is a non-propositional, enacted self. In contrast to everyday interaction, psychotherapists regularly topicalize the performative self explicitly. In our paper, we study how therapists respond to clients' narratives by interpretations of the client's conduct, shifting from the autobiographical identity of the told self, which is the focus of the client's story, to the present performative self of the client. Drawing on video recordings from three psychodynamic therapies (tiefenpsychologisch fundierte Psychotherapie) with 25 sessions each, we will analyze in detail five extracts of therapists' shifts from the representational to the performative self. We highlight four findings: • Whereas, clients' narratives often serve to support identity claims in terms of personal psychological and moral characteristics, therapists rather tend to focus on clients' feelings, motives, current behavior, and ways of interacting. • In response to clients' stories, therapists first show empathy and confirm clients' accounts, before shifting to clients' performative self. • Therapists ground the shift to clients' performative self by references to clients' observable behavior. • Therapists do not simply expect affiliation with their views on clients' performative self. Rather, they use such shifts to promote the clients' self-exploration. Yet, if clients resist to explore their selves in more detail, therapists more explicitly ascribe motives and feelings that clients do not seem to be aware of. The shift in positioning levels thus seems to have a preparatory function for engendering therapeutic insights.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Konversationsanalyse; Interaktion; Tiefenpsychologisch fundierte Psychotherapie; Selbst; Perspektivität; Narrativität
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. The art of tentativity: Delivering interpretations in psychodynamic psychotherapy
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Amsterdam : Elsevier

    In psychotherapy, therapists often formulate interpretations of clients' prior talk which are ‘unilateral’ in the sense that therapists index that they are themselves the author of an interpretive inference which may not be acceptable to the client.... mehr

     

    In psychotherapy, therapists often formulate interpretations of clients' prior talk which are ‘unilateral’ in the sense that therapists index that they are themselves the author of an interpretive inference which may not be acceptable to the client. Based on 100 German-language recordings of brief psychodynamic psychotherapy (4 clients with 25 sessions each), we describe a multimodal practice of constructing extended multi-unit turns of delivering therapeutic interpretations. The practice includes gaze aversion until the main point of the interpretation is reached, perceptive and cognitive formulae, epistemic hedges, inserted accounts, parenthesis, self-repair, and self-reformulations. These design-features work together to index that the therapist produces an interpretation that can be heard as being tentative. The design of the therapists' turns reflexively indexes the expectation that the client might resist the interpretation; at the same time they are constructed to avoid resistance and to invite the client's self-exploration into new directions, often with a focus on emotions.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Psychotherapie; Konversationsanalyse; Blickkontakt; Interpretation; Psychodynamische Psychotherapie; Gefühl
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess