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  1. A discourse-centred perspective on metaphorical meaning and understanding
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Musolff, Andreas (Array)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Metapher; Semantik; Verstehen
    Weitere Schlagworte: kontextuelle Bedeutung; contextual meaning
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Metaphor and discourse. - Basingstoke [u.a.] : Palgrave Macmillan, 2015., S. 1-8, ISBN 978-1-137-53998-4

  2. Formulating other minds in social interaction: Accountability and courses of action
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim ; Cambridge University Press, Cambridge

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Kaiser, Julia (Verfasser)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Cambridge : Cambridge University Press, (2022)
    In: Language in Society 51.2022, 2, S. 185-210
    Schlagworte: Konversationsanalyse; Interaktion; Formulierung; Subjektivität; Sprachhandeln
    Weitere Schlagworte: accountability; beliefs; courses of action; formulations; inference; subjectivity; topicalization
    Umfang: Online-Ressource
  3. Prepositional object clauses in West Germanic. Experimental evidence from wh-movement
    Autor*in: Gunkel, Lutz
    Erschienen: 2023
    Verlag:  IDS-Verlag, Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Hartmann, Jutta M. (Verfasser); Trawiński, Beata (Herausgeber); Kupietz, Marc (Herausgeber); Proost, Kristel (Herausgeber); Zinken, Jörg (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Objektsatz; Präpositionalobjekt; Deutsch; Englisch; Niederländisch; Kontrastive Grammatik
    Weitere Schlagworte: Prepositional object clause; wh-movement; island; experimental syntax; West Germanic
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: 10th International Contrastive Linguistics Conference (ICLC-10), 18-21 July, 2023, Mannheim, Germany. - Mannheim : IDS-Verlag, 2023, S. 114-117. - ISBN 978-3-937241-96-8

  4. The Comparative Study of Social Action: What You Must and What You Can Do to Align with a Prior Speaker
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim ; Routledge, Abingdon-on-Thames

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Research on Language and Social Interaction 2020
    Schlagworte: Sprecherwechsel; Konversationsanalyse; Sprachhandeln; Meinungsäußerung; Subjektivität
    Umfang: Online-Ressource
  5. The comparative study of social action: What you must and what you can do to align with a prior speaker
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung], Mannheim ; Routledge, Abingdon-on-Thames

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Research on language and social interaction 53.2020, 4, S. 443-462
    Schlagworte: Sprecherwechsel; Konversationsanalyse; Sprachhandeln; Meinungsäußerung; Subjektivität
    Umfang: Online-Ressource
  6. "Ich geh' also zu dieser Kirche und … Schock!" Zur Funktion von Stereotypen bei der Verarbeitung von Anderem
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Rapp, Reinhard (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Stereotyp; Konversationsanalyse; Funktion; Anekdote; Schock <Wirtschaft>; Erzählung; Begegnung; Deutschland; Deutschlandbild; Polen; Stereotyp; Konversationsanalyse
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Sprachwissenschaft auf dem Weg in das dritte Jahrtausend. Akten des 34. Linguistischen Kolloquiums in Germersheim 1999. Teil I: Text, Bedeutung, Kommunikation. - Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien : Lang, 2002., S. 679-686, ISBN 3-631-39542-6, Linguistik international ; 7

  7. A cline of visible commitment in the situated design of imperative turns. Evidence from German and Polish
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Deppermann, Arnulf (Verfasser); Sorjonen, Marja-Leena (Herausgeber); Raevaara, Liisa (Herausgeber); Couper-Kuhlen, Elizabeth (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Polnisch; Deutsch; Aufforderungssatz; Konversationsanalysse; Imperativ; Kontrastive Linguistik
    Weitere Schlagworte: action formation; commitment; embodiment; imperative; imperfective
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Imperative turns at talk. The design of directives in action. - Amsterdam [u.a.] : Benjamins, 2017., S. 27-63, ISBN 978-90-2722-640-2, Studies in language and social interaction ; 30

  8. Blühende Landschaften - wuchernde Staaten. Das Metaphernmodell FLORA im russischen und im deutschen Transformationsdiskurs
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Zinken, Jörg (Verfasser); Symanzik, Bernhard (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Studien zur Slavistik ; 10
    Schlagworte: Pflanzen; Perestroika; Metapher; Diskurs; Deutsch; Geschichte 1989-1990; Metapher; Perestroika; Russisch
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Sprache - Literatur - Politik. Ost- und Südosteuropa im Wandel. Beiträge zu einem Symposium in Münster, 28./29. Juli 2003. - Hamburg : Kovač, 2004., S. 15-31, ISBN 3-8300-1215-2, Studien zur Slavistik ; 10

  9. "Ich geh' also zu dieser Kirche und … Schock!" Zur Funktion von Stereotypen bei der Verarbeitung von Anderem
    Erschienen: 2016

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Germanische Sprachen; Deutsch (430)
    Lizenz:

    kostenfrei

  10. Sequence, gaze, and modal semantics: modal verb selection in German permission inquiries
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2024
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim

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    Quelle: DNB Sachgruppe Deutsche Sprache und Literatur
    Beteiligt: Mack, Christina (Verfasser)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Berlin/Boston : de Gruyter, (2024)
    In: Linguistics 2024
    Schlagworte: Blick; Modalverb; Deutsch; Erlaubnis; Interaktion; Deontische Logik; Körpersprache; Pragmatik
    Weitere Schlagworte: embodiment; gaze; modality; modal verbs; context; sequence; modal semantics; permission inquiry; können; dürfen; deontic meaning; verb selection
    Umfang: Online-Ressource
  11. "Ich geh' also zu dieser Kirche und … Schock!" Zur Funktion von Stereotypen bei der Verarbeitung von Anderem
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Reinhard (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Stereotyp; Konversationsanalyse; Funktion; Anekdote; Schock <Wirtschaft>; Erzählung; Begegnung; Deutschland; Deutschlandbild; Polen; Stereotyp; Konversationsanalyse
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Sprachwissenschaft auf dem Weg in das dritte Jahrtausend. Akten des 34. Linguistischen Kolloquiums in Germersheim 1999. Teil I: Text, Bedeutung, Kommunikation. - Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien : Lang, 2002., S. 679-686, ISBN 3-631-39542-6, Linguistik international ; 7

  12. Der Europäische Raum. Metaphernmodelle im russischen und im deutschen Diskurs zur Europäischen Integration
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Bolotova, Elena (Verfasser); Zybatow, Lew N. (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Politikwissenschaft (320)
    Schlagworte: Metapher; Diskurs; Politische Sprache; Integration <Politik>; Europäische Integration; Metapher; Deutsch; Russisch; Politische Sprache
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Kulturelle Vorstellungswelten in Metaphern. Metaphorische Stereotypen der deutschen und russischen Medien als Hypertext. - Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien : Lang, 2006., S. 291-310, ISBN 3-631-50756-9

  13. Metaphern im politischen Diskurs. Die Rolle der Metapher in Vorstellungswelt und Argumentation (anhand von polnischen und deutschen Texten zum EU-Beitritt Polens)
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Institut für Deutsche Sprache, Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Zinken, Jörg (Verfasser); Zybatow, Lew N. (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Politikwissenschaft (320)
    Schlagworte: Metapher; Beitritt; Argumentation; Diskurs; Integration <Politik>; Europäische Union; Erweiterung; Metapher; Politische Sprache; Zeitungssprache; Polnisch; Deutsch
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Europa der Sprachen: Sprachkompetenz – Mehrsprachigkeit – Translation. Akten des 35. Linguistischen Kolloquiums in Innsbruck 2000. Teil I: Sprache und Gesellschaft. - Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien : Lang, 2003., S. 369-378, ISBN 3-631-51887-0, Linguistik international ; 11

  14. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics
    Erschienen: 2009
    Verlag:  Equinox Pub., London

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Zinken, Jörg (Sonstige)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781845537913; 1845537912
    Schriftenreihe: Advances in cognitive linguistics
    Schlagworte: LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / Sociolinguistics; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / Semantics; Anthropological linguistics; Cognitive grammar; Semantics; Linguistik; Anthropological linguistics; Semantics; Cognitive grammar; Ethnolinguistik; Polnisch; Kognitive Linguistik; Kontrastive Linguistik; Deutsch
    Umfang: 261 pages
    Bemerkung(en):

    Cover; Contents; Acknowledgements; Chapter 1; Notes; Chapter 2; Notes; Chapter 3; Notes; Chapter 4; Notes; Chapter 5; Notes; Chapter 6; Notes; Chapter 7; Notes; Chapter 8; Chapter 9; Notes; Chapter 10; Notes; Chapter 11; Notes; Chapter 12; Notes; Chapter 13; Notes; Chapter 14; Notes; Chapter 15; Notes; Chapter 16; Notes; Chapter 17; Notes; Afterword; References; Index

    The book provides an introduction into a highly developed, coherent, and extensively tested cognitive linguistic approach to lexical semantics, which is not currently accessible to readers of English. This makes the book important to researchers and students in lexical semantics, in Cognitive Linguistics and beyond

  15. A coding scheme for (dis)approval-relevant events involving the direct social sanctioning of problematic behavior in informal social interaction
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Mannheim : IDS-Verlag

    This manual introduces a conversation analytically informed coding scheme for episodes involving the direct social sanctioning of problem behavior in informal social interaction which was developed in the project Norms, Rules, and Morality across... mehr

     

    This manual introduces a conversation analytically informed coding scheme for episodes involving the direct social sanctioning of problem behavior in informal social interaction which was developed in the project Norms, Rules, and Morality across Languages (NoRM-aL) at the Leibniz-Institute for the German Language. It outlines the background for its development, delimits the phenomena to which the coding scheme can be applied and provides instructions for its use. The scheme asks for basic information about the recording and the participants involved in the episode, before taking stock of different features of the sanctioning episode as a whole. This is followed by sets of specific coding questions about the sanctioning move itself (such as its timing and composition) and the reaction it engenders. The coding enables researchers to get a bird’s eye view on recurrent features of such episodes in larger quantities of data and allows for comparisons across different languages and informal settings.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Interaktion; Konversationsanalyse; Codierung; Soziale Norm; Verantwortlichkeit
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/deed.de ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  16. Die metaphorische Struktur des öffentlichen Diskurses in Russland und Deutschland: Perestrojka- and Wende-Periode
  17. 'These psychiatrists rate themselves as gods': Disengagement and engagement discourses of people living with severe mental illness
    Erschienen: 2017
    Verlag:  London : Equinox

    Positioning analysis, a variant of discourse analysis, was used to explore the narratives of 40 psychiatric patients (11 females and 29 males; mean age = 40 years) who had manifest difficulties with engagement with statutory mental health services.... mehr

     

    Positioning analysis, a variant of discourse analysis, was used to explore the narratives of 40 psychiatric patients (11 females and 29 males; mean age = 40 years) who had manifest difficulties with engagement with statutory mental health services. Positioning analysis is a qualitative method that captures how people linguistically position the roles and identities of themselves and others in their day-to-day lives and narratives. The language of disengagement incorporated the passive positioning of self in relation to their lives and treatment through the use of metaphor, the passive voice and them and us attribution, while the discourse of engagement incorporated more active positioning of self, achieved through the use of the personal pronoun we and metaphoric references to balanced relationships. The findings corroborate previous thematic analysis that highlighted the importance of identity and agency in the ‘making or breaking’ of therapeutic relationships (Priebe et al. 2005). Implications are discussed in relation to how positioning analysis may help signal and emphasize important life and therapeutic experiences in spoken narratives as well as clinical consultations.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Identität; Psychose; Psychische Störung; Diskursanalyse
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  18. Blühende Landschaften - wuchernde Staaten. Das Metaphernmodell FLORA im russischen und im deutschen Transformationsdiskurs
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Hamburg : Kovač

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Deutsch; Metapher; Perestroika; Russisch
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  19. Punkt widzenia jako kategoria w porównawczym badaniu dyskursów publicznych
    Autor*in: Zinken, Jörg
    Erschienen: 2017
    Verlag:  Lublin : Wydawn. Uniw. Marii Curie-Skłodowskiej

    Punkt widzenia (lub angielski odpowiednik point of view) to ważne pojęcie we współczesnej lingwistyce kognitywnej. W artykule tym argumentuję, że pojęcie to jest obecnie używane do oznaczenia jakościowo różnych zjawisk: punktów widzenia utrwalonych... mehr

     

    Punkt widzenia (lub angielski odpowiednik point of view) to ważne pojęcie we współczesnej lingwistyce kognitywnej. W artykule tym argumentuję, że pojęcie to jest obecnie używane do oznaczenia jakościowo różnych zjawisk: punktów widzenia utrwalonych na poziomie systemu oraz punktu widzenia mówiącego. Przedstawiam przykłady dla każdego z tych poziomów. Na zakończenie jest podjęta eksplikacja podobieństw i różnic pomiędzy tymi dwoma zastosowaniami pojęcia punkt widzenia. Taka eksplikacja wydaje mi się ważna dla jasności teoretycznych narzędzi lingwistyki kognitywnej.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Polnisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Kognitive Linguistik; Kontrastive Linguistik; Konversationsanalyse
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  20. Doing more than expected. Thanking recognizes another’s agency in providing assistance
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Amsterdam : Benjamins

    In informal interaction, speakers rarely thank a person who has complied with a request. Examining data from British English, German, Italian, Polish, and Telugu, we ask when speakers do thank after compliance. The results show that thanking treats... mehr

     

    In informal interaction, speakers rarely thank a person who has complied with a request. Examining data from British English, German, Italian, Polish, and Telugu, we ask when speakers do thank after compliance. The results show that thanking treats the other’s assistance as going beyond what could be taken for granted in the circumstances. Coupled with the rareness of thanking after requests, this suggests that cooperation is to a great extent governed by expectations of helpfulness, which can be long-standing, or built over the course of a particular interaction. The higher frequency of thanking in some languages (such as English or Italian) suggests that cultures differ in the importance they place on recognizing the other’s agency in doing as requested.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Kontrastive Pragmatik; Dank; Kooperation; Direktiv; Konversationsanalyse; Erwartung
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  21. Directing, negotiating and planning: 'Aus Spiel' ('for play') in children's pretend joint play
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Göttingen : Verlag für Gesprächsforschung

    We are interested in how children organize joint pretend play. In this kind of play, children create an invented world by transforming matters of the real world into matters of a fictional world (e.g., pretending to be a 'giant' or treating a... mehr

     

    We are interested in how children organize joint pretend play. In this kind of play, children create an invented world by transforming matters of the real world into matters of a fictional world (e.g., pretending to be a 'giant' or treating a particular spatial area as a 'witch's kitchen'). Since there are no rules and no script, every next step in the game is an improvisation designed here and now. Children engaged in free play have equal rights to determine what should happen next. For that reason, they have to negotiate next steps. We are interested in a particular expression that children often use in joint play: aus Spaß/Spiel ('for fun' or 'for play', similar to 'let's pretend'). Based on a corpus of five hours of video recordings of two pairs of twins (the younger children are between 3 and 5 years old, the older ones are 8 years old), we show that children regularly use aus Spiel while playing as a method for shaping the activity. Inventing new events, children try to get their co-players to accept them and act accordingly. In that context, issues of (dis-)alignment and deontic rights become relevant. Here, we are interested in the interactional work that aus Spiel-('let's pretend')-turns do and how co-players respond. ; Im Fokus unseres Beitrags steht, wie Kinder gemeinsames, freies Fantasiespiel interaktiv organisieren. In Fantasiespielen kreieren Kinder erfundene Welten, indem sie 'Dinge' der realen Welt in 'Dinge' einer fiktiven Welt verwandeln (z.B.: vorgeben, ein "Riese" zu sein oder einen bestimmten Teil der gemeinsamen Umgebung als "Hexenküche" behandeln). Da keine Regeln und kein Drehbuch existieren, ist jeder nächste Schritt im Spiel eine im Hier und Jetzt entworfene Improvisation. Kinder, die frei spielen, haben grundsätzlich das gleiche Recht zu bestimmen, was als Nächstes im Spiel passieren soll. Aus diesem Grund müssen die nächsten Schritte im Spiel verhandelt werden. Im Fokus unseres Beitrags steht ein bestimmter Ausdruck, den Kinder im gemeinsamen Spiel verwenden: aus Spaß/Spiel. Auf der ...

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Fantasiespiel; Kinderspiel; Improvisation; Kind; Verhandlung; Anpassung; Reaktion; Spielregel
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  22. Rule talk: Instructing proper play with impersonal deontic statements
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Lausanne : Frontiers Media SA

    The present paper explores how rules are enforced and talked about in everyday life. Drawing on a corpus of board game recordings across European languages, we identify a sequential and praxeological context for rule talk. After a game rule is... mehr

     

    The present paper explores how rules are enforced and talked about in everyday life. Drawing on a corpus of board game recordings across European languages, we identify a sequential and praxeological context for rule talk. After a game rule is breached, a participant enforces proper play and then formulates a rule with an impersonal deontic statement (e.g. “It’s not allowed to do this”). Impersonal deontic statements express what may or may not be done without tying the obligation to a particular individual. Our analysis shows that such statements are used as part of multi-unit and multi-modal turns where rule talk is accomplished through both grammatical and embodied means. Impersonal deontic statements serve multiple interactional goals: they account for having changed another’s behavior in the moment and at the same time impart knowledge for the future. We refer to this complex action as an “instruction.” The results of this study advance our understanding of rules and rule-following in everyday life, and of how resources of language and the body are combined to enforce and formulate rules.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Regel; Spielregel; Brettspiel; Grammatik; Körpersprache; Instruktion; Verantwortlichkeit; Konversationsanalyse
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  23. Offering an interpretation of prior talk in everyday interaction: a semantic map approach
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Routledge, Taylor & Francis Group ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)

    Sometimes in interaction, a speaker articulates an overt interpretation of prior talk. Such moments have been studied as involving the repair of a problem with the other’s talk or as formulating an understanding of the matter at hand. Stepping back... mehr

     

    Sometimes in interaction, a speaker articulates an overt interpretation of prior talk. Such moments have been studied as involving the repair of a problem with the other’s talk or as formulating an understanding of the matter at hand. Stepping back from the established notions of formulations and repair, we examine the variety of actions speakers do with the practice of offering an interpretation, and the order within this domain. Results show half a dozen usage types of interpretations in mundane interaction. These form a largely continuous territory of action, with recognizably distinct usage types as well as cases falling between these (proto)typical uses. We locate order in the domain of interpretations using the method of semantic maps and show that, contrary to earlier assumptions in the literature, interpretations that formulate an understanding of the matter at hand are actually quite pervasive in ordinary talk. These findings contribute to research on action formation and advance our understanding of understanding in interaction. Data are video- and audio-recordings of mundane social interaction in the German language from a variety of settings.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Interaktion; Sprachhandeln; Interpretation; Semantik; Verstehen; Deutsch
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  24. Invoking rules in everyday family interactions: a method for appealing to practical reason
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Springer Nature ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS)

    In this article we examine moments in which parents or other caregivers overtly invoke rules during episodes in which they take issue with, intervene against, and try to change a child’s ongoing behavior or action(s). Drawing on interactional data... mehr

     

    In this article we examine moments in which parents or other caregivers overtly invoke rules during episodes in which they take issue with, intervene against, and try to change a child’s ongoing behavior or action(s). Drawing on interactional data from four different languages (English, Finnish, German, Polish) and using Conversation Analytic methods, we first illustrate the variety of ways in which parents may use such overt rule invocations as part of their behavior modification attempts, showing them to be functionally versatile interactional objects. Their interactional flexibility notwithstanding, we find that parents typically invoke rules when, in the course of the intervention episode, they encounter trouble with achieving an acceptable compliant outcome. To get at the distinct import of rule formulations in this context, we then compare them to two sequential alternatives: parental expressions of an experienced negative affective state, and parental threats. While the former emphasize aspects of social solidarity, the latter seek to enforce compliance by foregrounding a power asymmetry between the parent and the child. Rule formulations, by contrast, are designedly impersonal and appear to be directed at what the parents construe as shortcomings in common-sense practical reasoning on the child’s part. Reflexively, the child is thereby cast as not having properly applied common-sense ‘practical reason’ when engaging in what is treated as the problematic behavior or action. Overt rule invocations can, therefore, be understood as indexical appeals to practical reason.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Regel; Interaktion; Familie; Praktische Vernunft; Handlung; Englisch; Finnisch; Deutsch; Polnisch; Konversationsanalyse; Verhaltensmodifikation; Solidarität
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  25. Ein Korpus für die vergleichende Interaktionsforschung. Das ‚Parallel European Corpus of Informal Interaction‘ (PECII)
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Berlin/Boston : de Gruyter ; Mannheim : Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS) [Zweitveröffentlichung]

    Dieser Beitrag stellt ein neues, im Aufbau befindliches Parallelkorpus vor: Das ‚Parallel European Corpus of Informal Interaction‘ (PECII). Zunächst wird der Bedarf nach besser vergleichbaren Daten fur die sprachübergreifende Erforschung natürlichen... mehr

     

    Dieser Beitrag stellt ein neues, im Aufbau befindliches Parallelkorpus vor: Das ‚Parallel European Corpus of Informal Interaction‘ (PECII). Zunächst wird der Bedarf nach besser vergleichbaren Daten fur die sprachübergreifende Erforschung natürlichen sprachlichen Handelns in der sozialen Interaktion begründet. Wir diskutieren Fragen der Vergleichbarkeit von Episoden natürlicher sozialer Interaktion, und die methodologischen Herausforderungen, die Ansprüche an ein Korpus natürlicher Sprachdaten mit dem Wunsch nach vergleichbaren Daten in Einklang zu bringen. Schließlich skizzieren wir mögliche Untersuchungsansätze auf der Grundlage von PECII anhand einer laufenden Studie zur Sanktionierung von Fehlverhalten in verschiedenen Aktivitätskontexten. Zukünftig soll PECII der wissenschaftlichen Öffentlichkeit als Ressource fur die sprach- und kulturvergleichende Untersuchung sprachlichen Handelns in der sozialen Interaktion zur Verfügung stehen.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt Germanistik
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einem Sammelband
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schlagworte: Korpus; Interaktion; Sprachdaten; Sprachhandeln; Kontrastive Linguistik
    Lizenz:

    rightsstatements.org/page/InC/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess